joi, 4 mai 2017

PROPAGANDA ȘI ANTI-PROPAGANDA LUI LUCINSCHI



Vicepreședintele PLDM, Vadim Pistrinciuc comentează recentele modificări aduse legii audiovizualului și afirmă că această reglementare, „în loc să introducă mecanisme clare pentru securizarea spațiului informațional moldav, legiferează propaganda, creează impedimente pentru filialele tv-urilor românești de la noi și televiziunilor locale. Sub pretextul introducerii "produsului local în prime time" - propaganda doar se va muta cu ora. (…). Aceste modificări în final sunt o simplă și banală șmecherie, ele nu vor limita propaganda, dar vor lovi in libertatea mass media (ce a ramas). De aici.



Domnul Pistrinciuc ori a fost informat greșit ori logica domniei sale calcă strâmb și prin popușoaie. Introducerea produsului media local în orele de prime time înseamnă exact reducerea accesului propagandei ruse la telespectator. De ce? Pentru că televiziunile moldovene (care retransmit programe tv din Federația Rusă și nu numai ) vor fi obligate, prin lege, să transmită în orele de vârf un produs media autohton. Modificările, despre care vicepreședintele PLDM spune că ar fi simple și banale șmecheriiîi vor obliga pe proprietarii de licențe de televiziune să ofere locuri de muncă jurnaliștilor moldoveni, operatorilor și regizorilor tv. De ce? Pentru că un produs media autohton costă, iar pentru realizarea lui ai nevoie de oameni calificați!



Ridicatele costuri ale produselor mediatice autohtone sunt cele care au făcut ca, în 2015, Chiril Lucinschi, pe atunci președinte al Comisiei parlamentare pentru cultură, educaţie, cercetare, tineret, sport şi mass-media, să se opună votării, în a doua lectură a legii audiovizualului în redacția făcută de deputatul PDM Sergiu Sârbu. Amintesc că fostul deputat Lucinschi era membru al PLDM și proprietar al holdingului Analitic Media Grup, care deținea posturile TV 7 și TNT Bravo. Domnul Lucinschi s-a opus legii care reglementa propaganda datorită prevederilor conținute în ea: obligativitatea realizării produselor media autohtone. Proprietarul Analitic Media Grup a susținut anterior că, datorită costurilor ridicate de producție este dificil să faci televiziune în Republica Moldova. De aici.



Televiziunea necesită mulți bani. Pentru realizarea unui produs media care să atragă telespectatorul este nevoie de foarte mulți bani. Raportul dintre cheltuielile necesare pentru realizarea unui produs propriu și cele pentru retransmiterea unor programe realizate în Federația Rusă (ori în altă parte) este favorabil ultimei opțiuni – este mai rentabil financiar să retransmiți produsul altuia decât să îl faci pe al tău! Acesta este motivul pentru care, în 2015, Chiril Lucinschi a făcut discret lobby pentru ca legea audiovizualului (varianta Sergiu Sârbu) să nu fie votată – obligativitatea realizării unor emisiuni de televiziune autohtone impune proprietarilor cheltuieli. Nu m-aș mira dacă în timp se va afla că domnul Chiril Lucinschi făcea acest lobby în numele a mai multor proprietari de licențe de televiziune.



Niciodată proprietarul Analitic Media Grup, Chiril Lucinschi, nu a fost darnic cu jurnaliștii. În decembrie 2016, presa moldoveană relata despre faptul că salariații Analitic Media Grup aveau mai multe luni rămase fără salariu.  De aici.


În același timp, anchete jurnalistice stabileau faptul că Analitic Media Grup ar fi primit de la Veaceslav Platon 440.100 USD, echivalentul a 8,84 milioane de lei. Banii au fost transferați prin scheme offshore. De aici.

Milioanele lui Platon au fost folosite pentru realizarea unor emisiuni ca „Interpol”, „Candidat”, „Politica”  moderate de Natalia Morari și a emisiunii „Dom Președinte”, prezentată de Igor Boțan. Toate aceste emisiuni au conținut elemente de propagandă. 


Raportul prezentat de către API este corect – da, în Moldova există propagandă. (Natalia Morari este proprietara unui restaurant care tot propaganda se numește de gustibus, non disputandum.) Dar sunt ferm convins că, odată aplicată, legea audiovizualului va reduce din efectele acestei zombificări televizate.


Așa că, logica domniei voastre, domnule Pistrinciuc, este greșită. Modificările recente aduse legii audiovizualului nu vor lovi în libertatea de expresie ci îi vor obliga pe proprietarii instituțiilor audiovizualului din Republica Moldova să ofere locuri de muncă jurnaliștilor, operatorilor și regizorilor tv. Exact ceea ce Chiril Lucinschi nu ar fi dorit să se întâmple! 

FOTO

Proprietara restaurantului Propaganda, Natalia Morari, alături de proprietarul Analitic Media Grup, Chiril Lucinschi (fost deputat PLDM, fost proprietar al TV 7, fost președinte al Comisiei parlamentare  pentru mass media)